RSS

Socha Svobody

14 úno

Sochu Svobody v New Yorku zná určitě každý, stejně jako většinu údajů o tomto daru Francie Spojeným Státům Americkým coby symbolu svobody a připomínku pomoci Francie americkým osadníkům v boji za nezávislost. Statue of Liberty přivezli do USA v 350 dílech a během 4 měsíců ji zkompletovali a vztyčili 28. října 1886.
Váží asi 203 tuny a s podstavcem měří 93 metrů. V pravé ruce drží Socha Svobody skoro třináctimetrovou pochodeň a v levé knihu s nápisem „July IV MDCCLXXVI“ – tedy 4.7. 1776 – den, kdy byla vyhlášena Deklarace nezávislosti. V roce 1984 byla Socha Svobody zapsána na Seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Je tedy pochopitelné, že tato populární turistická atrace má mnoho sester a sestřenic…
Přesnou, na 11,5m -tedy asi na čtvrtinu výšky své velké sestry zmenšenou, kopii sochy, pocházející z dílny stejného autora -Frédérica Auguste Bartholdiho- věnovali u příležitosti 100. výročí Velké francouzské revoluce Paříži francouzští občané žijící v USA. 15. listopadu 1889 byla tzv. Malá Socha Svobody instalována na ostrově Île des Cygnes, na řece Seině. Kniha, kterou pařížská malá Svoboda třímá v ruce, nese nápis IV Juillet 1776 = XIV Juillet 1789 .
Asi dvoumetrová kopie Sochy Svobody je v Lucemburských zahradách u vchodu na ulici Rue de Fleurus. Další Socha Svobody -fakticky model, který navrhl Frédéric A. Bartholdi pro newyorskou sochu – je vystavená v technickém muzeu Arts et métiers. 

Sestřenici newyorské Sochy Svobody si můžete prohlédnout dokonce i na Moravě, kousek od Vyškova, kde její pět a půl metru vysokou verzi jako své reklamní logo instalovala firma EDP.

Tato socha stojí uprostřed křižovatkového kruhového objezdu před budovami firmy na samém konci obce Komořany a namísto pochodně drží v ruce znak firmy EDP. 

Někteří architekti a památkáři jsou z ní nepříčetní a argumentují nevhodností takového prvku  v prostředí moravské obce. Já si myslím, že zbytečně přehánejí. V místě, kde tato reklamní socha stojí, žádná obec fakticky už není a když architektům a památkářům nevadí nesmyslný žulový černý kokot v historickém centru Brna, nevidím jediný důvod, proč by měli vyšilovat kvůli lunaparkové výzdobě jedné bezvýznamné křižovatky v polích.   

                 😆

 

 

Další takzvanou sochu svobody máme také přímo v Oltecu, tedy na Starém Brně.    😉

Ze střechy starého činžovního domu, postaveného někdy kolem roku 1896 německými Židy v Brně na nároží ulic Hybešova a Bezručova, shlíží nevelká socha boha světla.

Luciferus – Světlonoš na tomto domě je americkému symbolu svobody při pohledu z chodníku docela podobný a tak je často považován za jednu z kopií Statue of Liberty, s níž však má společnou jen symboliku naděje ve světle, které přináší.

 
komentářů 16

Posted by on Únor 14, 2012 in CIA

 

Vlastnosti:

16 responses to “Socha Svobody

  1. vonrammstein

    Únor 14, 2012 at 01:56

    😀 ))) Jo, na Svoboďáku je to fakt nářez 😀 Ani jsem neměl chuť chytat kuličku 😀
    Nicméně: Já na tu malou svobodu narazil v Pařížu úplně omylem, nevěděl jsem, že tam je. Co byste taky chtěl od mladýho blba, vyrostlýho v kleci, kterej se podruhý v životě v devadesátým naklonil přes západní hranici.Skoro jsem se jí leknul. Přišlo mně divný, že jsem se během jedinýho mrknutí oka přenesl z Paříže do New Yorku. Přešlo mě to, když jsem si srovnal perspektivu. Ta pařížská je fakt malinká-a tak nějak sympatičtější.
    Ovšem EDP je pašák 😀 Já jsem hodně drzej, ale při podobným nápadu bych se pro sichr popídil po copyrightu 😀

     
    • 747

      Únor 14, 2012 at 11:14

      Nevím jak to mají ošetřený s autorskými právy, ale tu sochu do Komořan převezli z pobočky EDP v Rakousku, kde už se jim po jakýchsi stavebních úpravách nevešla do původního prostoru. Takže úplně nová věc to není a jak znám americký přístup k jejich symbolům, tak s tím zase takový ofuky nedělají. Sochu Svobody, vlajku, znak a kdecovšechno jsou schopni mít na hrnečku, bačkůrkách, ručníku (mám plážovej ručník vyvedenej jako stodolarovou bankovku 😀 ), nočníku, slipech nebo plavkách a pochybuji, že by se každej výrobce s něčím v tomto směru namáhal. Oni to berou tak, že je to jejich celonárodní symbol a čím víc jich všady je, tím víc Amééérika! 😆

       
  2. Věra

    Únor 14, 2012 at 16:14

    Tu kopii v Lucemburských zahradách v Paříži jsme obdivovali také a dokonce jsme se u ní všichni fotili.

     
  3. zarox21

    Únor 15, 2012 at 08:47

    Podobně na kruháku je umístěna v jednom jihofrancouzském městečku (název jsem samozřejmě zapomněla) a určitě nebude jediné. Stojí tam celá v jako zlatém provedení ani ne 2 m vysoká. Brala bych jí hlavně jako symbol nových začátků. Při příjezdu do NY musela na přistěhovalce působit magicky. Pár „švestek“ v uzlíku a velké očekávání před sebou…

     
    • 747

      Únor 15, 2012 at 11:34

      Také si myslím, že těch sester a sestřenic bude mít Socha Svobody po celém světě pěknou řádku. 🙂

       
  4. Sendyman

    Únor 15, 2012 at 22:35

    Hoj! 🙂
    Omlouvám se, že tak nenadále otravuju (přišla na mě krize – odvykl jsem soustavný práci, k tomu dvanáctky a noční, marodný kolegové, navíc ty mrazy… Jo, a k tomu krize středního věku a zimní depka! Ale ono se to poddá! 😉 ), jen si dovolím opravit malou nepřesnost:
    Ostrov Île des Cygnes už dávno neexistuje, byl připojenej ke břehu.
    Jedná se o umělej ostrov, původně hráz, Île aux Cygnes (významově to ovšem vyjde nastejno – Ostrov labutí, nebo Labutí ostrov, to je šumák, no ne? 😛 ).
    Nedaleko jsme bydleli a učil jsem se tam (a naučil!) jezdit na kole, je tam park a dlouhá rovná cesta. Když jsem se tam byl před 4 lety podívat po stopách svýho útlýho dětství, taky jsem ho navštívil.
    Sám jsem byl překvapenej, jak moc jsem si pamatoval a jak dokonale jsem se v Paříži i po těch letech orientoval, a to prosím bez mapy v ruce, jen jsem občas juknul u stanice Metra. 🙂

    Vida, zprávy: Džegr má dneska 40 – a já jsem 9 let tříprsťák!
    😀 😀 😀

     
    • 747

      Únor 15, 2012 at 22:52

      Jaképak omlouvání za přítomnost? Toho není třeba, každý kecálista je zde vítán! 😀 A navíc ještě s tak erudovaným upřesněním a osobní znalostí zmiňovaných koutů. Tak to máte hezké vzpomínky – v Pařížu hned tak někdo nebicykloval. Ani DžejDžej 😛

       
      • vonrammstein

        Únor 15, 2012 at 23:57

        Japa to? já jsem se po Champs Elysées motal po pár litrech vína na český skládačce, a jakpak mně to šlo 🙂 Dokonce jsem se někde kolem Montparnassu octnul na tom kolečku na čytřproudovce v protisměru 🙂 V kontrastu k tomu se dodneška líp orientuju v Paříži, než v Praze 🙂 Ale v Praze se zas líp doptám, to je fakt.

         
        • 747

          Únor 16, 2012 at 00:07

          😆 Vy jste mi ale dobrodruh! 😆 Povídejte, přehánějte!

           
          • vonrammstein

            Únor 16, 2012 at 01:04

            Někdy jo 🙂 Nýčko je mi šoufl, marodím a nic do mě není a nemůžu najít auto pod sněhem, tak až bude líp.

             
            • 747

              Únor 16, 2012 at 10:00

              Těžkej život dobrodruha…. 😉

               
              • vonrammstein

                Únor 16, 2012 at 15:57

                Někdy jo. Teď zrovna určitě.

                 
  5. samazakanalem

    Únor 16, 2012 at 14:02

    Tak to jsem netusila, ze ve Statlu je takhle prizdobeny dum! Vypada to zajimave. Vsimla jsem si, ze i hodne domu na prazskych Vinohradech, kde ma jeden muj kamos taky barak, je tak ruzne prizdobeno soskami, nebo podobnymi vecmi. Fakt to chce zvednout oci z chodniku a to ne jen v techto dvou mestech. Minimalne zvednout tak, aby clovek nevidel ty hnusny sprayersky “vyzdoby“. Urazit jim za to pazoury, zmetkum.

    Ja Pariz moc neznam protoze Francii a temi misty jsem vzdycky jen projela. Coz me mrzi ale na vic stale neni cas. Jak se rekne Pariz tak si vzdycky vzpomenu ta tu Hemingwayovu knizku, nazev mi ted jaksi ne a ne vytanout na mysli. To povazuju za jednu z nejlepsich veci o Parizi.

    Sendy drandici na detskym bicykliku kolem labutackyho ostrova je uzasna vec :lol:. Tim se fakt nemuze chlubit jen tak kdekdo. Vidis, tys mohl o Parizi napsat min. par kapitol a la Hemingway, z detskeho pohledu. Akorat ze on tam ma hodne ruzny hospody, coz tenkrat v tvym veku jeste nehrozilo :-).

     
    • 747

      Únor 16, 2012 at 16:49

      Jj, na střechách jsou kolikrát velmi zajímavé kousky! 😀
      Mrzí mě, že mě nikdy nenapadlo tuto brněnskou sochu svobody vyfotit pěkně zblízka, kamarád měl právě na téhle střeše se světlonošem fantastický půdní byt.

       
    • Sendyman

      Únor 17, 2012 at 10:40

      No a?
      Já bych tam měl zase různý pískoviště!

      😀 😀 😀

       
  6. Witch

    Únor 17, 2012 at 07:40

    Na sestřenici mne upozornili hned poté, jak ji tam postavili 🙂
    Jojo, holka se asi diví, kde se ocitla… Luciferus je radši dost vysoko a americká dost daleko… A tím podobnosti a rozdíly končí, světlo, svoboda a jiné záležitosti kolem dokola zdařile ohnívají.

     

Zanechat Odpověď

 
