RSS

Epopej, Slovanská epopej

02 lis

Nebýt mediálního humbuku, možná by mnoho lidí o nějaké Epopeji od Alfonse Muchy ani nevědělo. Přinejmenším k připomenutí jeho jména a díla je tedy celá ta trapná taškařice kolem jeho souboru s tématikou dějin Slovanů, přínosná. Alfons Maria Mucha (*24.7.1860 – †14.7.1939) je významnou osobností evropské secese a jeho obrazy, plakáty, bankovky, poštovní známky, knižní ilustrace, kalendáře, viněty na láhve, obaly sušenek, cigaret, čokolád nebo jídelní menu či divadelní programy zdobené osobitou ornamentikou Art Nouveau – nazývanou také „Le styl Mucha“- se bezesporu dostaly v nějaké formě ke každému z nás. Rodák z Ivančic na Moravě se proslavil nejen jako malíř, grafik, fotograf a ilustrátor, ale pro Fougetovo zlatnictví v Paříži dodával i návrhy šperků, považovaných dnes za skvosty secesního šperkařství.
Na serii dvaceti obřích pláten začal A.Mucha pracovat ve svých 50 letech, v r. 1910, po návratu z USA, kde se malováním snažil na tento svůj vysněný soubor vydělat peníze. Ty však nakonec poskytl mecenáš Charles Crane, ochotný Muchův rozsáhlý projekt financovat. Pracoval vždy na několika obrazech současně a tak už v roce 1919 proběhla v pražském Carolinu výstava jedenácti obrazů. Celé dílo dokončil Mucha po 18 letech a 1. září 1928 oficiálně daroval Praze. Jako významný umělec a vlastenec neunikl pozornosti nastupující nacistické moci a byl mezi prvními osobnostmi pronásledovanými gestapem. Byl dokonce zatčen a vyslýchán. V „péči“ gestapa onemocněl na zápal plic a ačkoliv se po propuštění zotavil, v jeho věku už se to na jeho zdraví neblaze projevilo novou plicní infekcí, na kterou v létě 1939, deset dnů před svými 79. narozeninami, zemřel.  Jeho pohřbu na Vyšehradě se k nelibosti nacistů, jimiž byl veřejný pohřeb oficiálně zakázán, zúčastnily tisíce lidí. Plátna Slovanské epopeje skončila srolovaná ve skladišti, kde zůstala ještě řadu let po válce, dokud nebyla v roce 1963 vystavena v prostorách zámku v Moravském Krumlově, městě poblíž umělcových rodných Ivančic, kteréžto jsme nedávno navštívili. A protože tady opravdu nic, než Epopej k vidění není, tak jsme se na ta plátna, která si ještě Pražáci neodvezli, zašli znovu podívat….


  

 

Zámek je na první pohled opravdu zanedbaný a velmi špatně udržovaný. Dokonce i ty rekonstrukční práce, které zde byly nedávno provedeny, vykazují značnou míru nekvality a kam oko běžného návštěvníka dohlédne, je patrný – jak to jen vyjádřit kulantně…no, prostě šlendriánský přístup. Jaksi symptomaticky s tímto dojmem tak působí cedule označující zde pracující stavební firmy, zmiňované v nejednom korupčním skandálku posledních let. Nevyhlazené záplaty omítek jsou úplně první referenční vizitkou „kvality“ prací a nová střešní krytina na propadajících se trámech pak do nebe volající obžalobou.    U vstupu do zámeckého areálu vás coby součást zámeckých budov, ohromí provozovna pneuservisu, jehož poutač ve formě velké popsané pneumatiky, celkem brutálně devastuje jakýkoliv záchvěv poetiky místa.  😯

V sálech zámku vás naštěstí zaujmou především ohromné rozměry pláten, které dávají tušit, že jejich autor tvořil kdysi i divadelní kulisy. Působí trochu jako historické fototapety, kde v popředí je vždy několik ústředních postav, jež jsou z perspektivy pozorovatele v životní velikosti. Na těch je perfektní každý detail a zřejmý typický „rukopis“ autora. Zbývající část plátna, z nichž některá mají rozměr průčelí menšího rodinného domku, už detaily neoplývá a tak jako v reálné situaci, zobrazuje spíše jen obrysy postav v krajině. Z námětů a promyšlenosti jednotlivých scenérií je naprosto zřejmé Muchovo nadšené vlastenectví a obdivuhodně hluboká znalost historie slovanských národů. Ačkoliv mé technické vnímání u některých scén poněkud rušily prapory vlající opačným směrem, než se táhl kouř ohně, celkově se mi toto impozantní dílo líbí a myslím, že je dobře takový unikát vystavit a předvést co největšímu počtu obdivovatelů. To je samozřejmě možné jen, pokud bude vystaveno v Praze, městě, kterému je Mucha věnoval. Zárověň jsem však na pochybách, zda město, které ani po více, než 80 letech nedokázalo vybudovat prostory k instalaci takového díla vhodné, si tento dar zaslouží. A pochybnosti a váhání se vrší dál….

V Moravském Krumlově nic jiného ke koukání pro turisty nemají a dá se opravdu bez přehánění říct, že tady „chcípl pes“- tedy v tomto konkrétním městečku spíše chcípnul pokrok. Zastydl tady socík, město samo, vypadá jako skanzen socialismu a odmyslím-li si „malý zámeček nad městem“ –  kaple sv. Floriána, je opravdu celkem hnusné.

Další hnusnou věcí bylo nejspíš i poněkud nepochopitelné převedení zámku s vystavovanou Epopejí na poněkud podivnou společnost ve vlastnictví lidí z Východu. Nevím jak a proč k něčemu takovému mohlo dojít, ale z dosavadního vývoje se toto rozhodnutí jeví jako extrémně pitomé. Zámek je v takovém stavu, že Krumlovákům nejspíš jednou spadne na hlavu, takže se nedivím, že se místní dnes velmi snaží zachovat ve městě alespoň nějakou snad profitabilní atrakci. Proč ale na něco takového nemysleli, když ten jediný (no, vlastně jeden ze dvou) hezký objekt ve svém městě vykšeftovali s Inchebou? Dalším hlediskem je návštěvnost u obrazů…. zůstanou-li v Moravském Krumlově, budou sem za nimi jezdit jen lidé, skutečně dychtící shlédnout toto dílo a ne turistické tlupy z kdejakého kouta, které v poklusu mezi Hradčana a Karlovým mostem zatáhne průvodce k „jakýmsi fakt děsně velikým obrázkům“. Pro Epopej je první případ jistě lepší varianta, ale pro příležitost pochlubit se takovým výjimečným dílem co nejširší turistické veřejnosti, hovoří zase umístění v Praze. Nu a tak já vám vlastně nevím jak by aktuální přetahovaná mezi chudým a nezajímavým Moravským Krumlovem a památkami přesycenou Prahou měl vlastně dopadnout, aby to bylo to nejlepší řešení. Každé z možných je totiž jenom v některém bodě lepší, než jiné a žádné není jednoznačně nejlepší mezi všemi. A jak to vidíte vy? Který pohled má větší váhu? 

Co možná o Alfonsovi M. nevíte:
V roce 1900 byl za výzdobu pavilonu Bosny a Hercegoviny na světové výstavě v Paříži oceněn řádem císaře Franze Josefa.
V roce 1918 byl autorem vůbec první známky samostatné Československé republiky.
V roce 1931 navrhl malované okno pro novou arcibiskupskou kapli v chrámu sv. Víta v Praze.
Výborně zpíval a hrál na harmonium.
Je považován za zakladatele české školy klasického fotografického aktu.
Mezi šperky, které Mucha navrhoval, je nejslavnější „hadí náramek“ -náramek, který k sobě pojí i odnímatelný prsten – můžete jej vidět na plakátě Médey jako doplněk kostýmu. Šperk sám je dnes součástí sbírky Doi (v Japonsku), kterážto je druhou největší sbírkou Muchova díla na světě.
Antonín Mrkos pojmenoval po Alfonsu Muchovi planetku (5122)  „Mucha“
Syn Jiří Mucha (1915–1991, vystudoval medicínu, dějiny umění a orientalistiku) byl za války důstojníkem britského letectva a zároveň pracoval jako zpravodaj britského rozhlasu v severní Africe a na Středním a Dálném východě.  Po návratu do Československa (v roce 1945) působil jako novinář a v padesátých letech byl komunistickým režimem vězněn.

 
komentářů 53

Zasláno on 2 listopadu, 2011 v NATO

 

Vlastnosti:

53 odpovědí na “Epopej, Slovanská epopej

  1. Věra

    2 listopadu, 2011 at 10:59

    Moravským Krumlovem jsme kdysi před léty projížděli, ale mám pocit, že se od těch dob moc nezměnil. Je škoda, že necháváme i významné památky takhle chátrat, aby se pak velkým nákladem opravovaly. Nevím, snad by pro Krumlováky bylo lepší nechat Epopej na zámku a z vybraného vstupného pak postupně zámek opravovat. I když… kdoví, jak to s vlastnictvím dopadne. Ale když Praha dodnes nemá prostory na umístění – dokonce jsem nedávno četla, nevím, jestli je to opravdu míněno vážně – že kdosi uvažoval umístit část Epopeje do haly Hlavního nádraží.

     
    • 747

      2 listopadu, 2011 at 11:46

      Jen ze vstupného na Epopej by to financovat nešlo, ale ten zámek je nádherný -tedy byl by, kdyby byl opravený, takže je to místo, které by se dalo využít komerčně po mnoha stránkách. Obrazy zabírají jen malou část.

       
  2. vonrammstein

    3 listopadu, 2011 at 01:44

    Já bych to vystavil tady u nás. Naprosto bezvýznamnou vesnici by to proslavilo a není to daleko od spousty turisticky atraktivních míst. Mně by se sem ty obrázky vešly tak čtyři.

     
    • 747

      3 listopadu, 2011 at 11:38

      Zajímavá myšlénka…. a co ty další? 😀

       
      • vonrammstein

        4 listopadu, 2011 at 01:05

        Mám velkou půdu 😉

         
        • 747

          4 listopadu, 2011 at 01:49

          Hm, „velká“ je dost relativní údaj. Viděl jste ty vobrázky? Ty jsou totiž fakt VELKÝ! 😀

           
          • vonrammstein

            4 listopadu, 2011 at 03:03

            Moje půda je taky fakt velká 😀 Pokud by návštěvníkům nevadilo, že tam polezou po žebříku…aspoň by se oddělilo zrno od plev 😀 Pro líný lemply instaluju v přízemí na zdech zmenšeniny 🙂

             
  3. Sendyman

    3 listopadu, 2011 at 02:55

    To je zajímavý. Přiznám, že jsem na Wilsoňáku nebyl možná 10 let, možná víc… Ale pokud mě paměť neklame, měla tam proběhnout (probíhá?) nějaká velkolepá rekonstrukce. Pokud by ta rekonstrukce byla citlivá k původní architektuře a zároveň zmodernizovala tu „umakartovou“ část ze 70. let (jak si ji pamatuju) dostatečně reprezentativně a podařilo se vyhnat bezdomovce a prostituty jinam, tak proč ne? Ostatně – ta původní Fantova část by k Muchovi ladila, no ne?
    Je to jedna z hlavních vstupních bran do Prahy, potažmo ČR (potažmo „Slovanstva“), tak znova – proč ne, za důstojnejch podmínek?
    K otázce: jako Pražák jsem si říkal – máme toho tady dost, tak jim ji nechme. Když vidím ten stav v M.K., tak začínám váhat…
    Podle toho mám pocit, že když tam zůstane, tak jim to stejně nepomůže. Když se chovají takhle…
    Akorát tam přijede pár znalců, nic víc – takže pro zviditelnění města ve světě (a tady doma taky, co si budem nalhávat – Českej znám od malička, učili jsme se o něm, Vltavu jsem sjížděl, otočný dívadlo, Vok a tak, ale Moravskej? Tabula rasa, sorry, až teď…) a peníze do kasy města veškerý žádný…
    No, prostě si myslím, že když to ty moravský krumlováci povedou takhle dál, tak je žádná Epopej nezachrání.
    A věřte, že to říkám jako člověk, shodou okolností pražskej rodák – ale jako pragmatik, nikoliv jako „Pražák“ (hamty hamty, ať mám víc než tamty!).

    😀 😀 😀

     
    • Sendyman

      3 listopadu, 2011 at 03:01

      A kujva! 😀
      Jsem se v těch písmenkách tak zamotal, že jsem Krumlovákům napsal malý „k“.
      Tak sojjy, sakja!

      😀 😀 😀

       
    • 747

      3 listopadu, 2011 at 11:50

      No právě, že já to po tý poslední návštěvě vidím dost podobně. Sice si taky myslím, že v Praze je toho už i tak dost, ale zase když ten zámek takhle idiotsky propachtovali a vypadá to tam takto, tak u mne ten moravský patriotismus ohledně Epopeje poněkud slábne. Škoda, že mezi sebou nemáme čtenáře z MK, který by mohl objasnit jak se věci mají a proč se stalo a tak podobně….
      Nu, ale třebas do Brniska by ty vobrázky případně mohli přemísti taky, když se tedy nevejdou všechny k Rammsteinovi…. 😉

       
      • Sendyman

        3 listopadu, 2011 at 13:39

        Upřímně – mně je srdečně jedno, kde ty „vobrázky“ budou. Ale ať jsou tam, kde je „někdo“ uvidí.
        A jak se mi tak jeví, tak Moravskej Krumlov to rozhodně není… 😦

         
        • 747

          3 listopadu, 2011 at 13:46

          To zas nevidím až tak jednoznačně protože faktem je, že v návštěvní knize byly fakticky zápisy od návštěvníků z celého světa dalekého, širokého, dokoce i „v čaji“ tam bylo cosik vepsáno. Takže skutečný obdivovatel Muchy si zajede klíďo píďo i do toho Krumlova… JENŽE stav toho zámku je tak žalostný, že mám dojem, že jde o nějakou levárnu, že to snad vlastník koupil proto, aby kvůli Epopeji mohl bez ustání cucat finance na opravu z nějakých dotací… Fakt nevím. 😯

           
          • Sendyman

            3 listopadu, 2011 at 14:13

            Jasně, to já nevím taky. Ale jak získávám takovej dojem, v tý návštěvní knize jsou stovky podpisů. Bejt to v Praze (ale já na tom netrvám! 😀 Třeba i jinde!), tak je jich tam za ta léta statisíce, ne-li milijóny…
            Myslím (netvrdím, jenom výjimečně myslím! 😀 ), že do toho M.K. za Muchou jezdí jenom fajnšmekři a znalci, jinak by chcípl pes. Nic jinýho nemaj, co by nabídli, tak co by se tam lidi courali pro „pár vobrázků“?
            Hele, já byl 4 dny v N.Y., tak jsem si udělal plán, co „musím“ vidět. Pochopitelně se to zvrtlo, tak jsem musel dělat škrty. Mezi nima i Interpid, letecký a astronautický muzeum na bejvalý letadlový lodi… Já, takovej fanda! Nebyl čas! 😯
            Kolik lidí pojede do Krumlova, aby zkoukli JENOM Epopej, nic víc? Žalostně pramálo…

             
            • 747

              3 listopadu, 2011 at 15:05

              Ano to jistě. Já jsme ale spíš pro nějakou střední cestu -tedy aby Epopej shlédlo co nejvíc lidí, ale nezrovna davy funících vidláků s hordou smráďat, který tam jdou jen proto, že to je puntík na jejich plánku Prahy a jinak je nějaký malování vůbec nezajímá. 😉

              Jo, takřka každý cestování přináší nutnost rozhodnout se co je možné z časových nebo i finančních důvodů navštívit. My byli v NY týden a myslím, že jsme u tý lodi byli, taky tam byla nějaká ponorka (se mi to po skoro 20 letech blbě vybavuje), ale taky jsme tam nakonec nešli -myslím, že jsme se rozhodovali mezi tímto muzeem a vrtulníkovým obletem Manhattanu -tož byl to ten vrtulník. 😉

               
              • Sendyman

                3 listopadu, 2011 at 16:11

                Nesejte mě! 😀
                Já se třetí den dozvěděl, že se dá letět vrtulníkem na Niagaru a zpátky, za cca. 500 baků.
                První a druhej den jsem je eště měl, a bral bych to, třetí už ne!
                Ale zase jsem byl na hockeyi a mám puck vod Šlégra – i když bysem mu ho dneska vomlátil vo hlavu – to za toho Jyrku!

                😀 😀 😀

                 
                • 747

                  3 listopadu, 2011 at 16:17

                  No, vidíte! Já se o možnosti dolítnout nad Niagáru dozvídám až teď od Vás. 😯 A to jako 500 za každýho, jo?! 🙂

                  Se nedivím – Guma by gumou po hlavě fakt zasloužil! Hop! 😀
                  ,

                   
                  • Sendyman

                    3 listopadu, 2011 at 18:34

                    Já už nevím tak detailně, je to spousta let (1998, nebo 9) ale v letáku bylo, že za 500. Tak asi jednotlivě. No, já tam byl sám, tak jsem to neřešil. Bejt to druhej den, tak jsem letěl! 😀
                    HolD bysem ty zbejvající dny nechodil chlastat, no…

                    😀 😀 😀

                     
                    • 747

                      3 listopadu, 2011 at 18:42

                      …a byl byste zdravější a ještě vobohacenej o čučku na Niagáru! 😆
                      No určitě to bylo za osobu, páč ten Manhattan stál, myslím, 50 za kus. 😉

                       
      • Sendyman

        3 listopadu, 2011 at 13:44

        Hele, Éro, vopravte mi to tam v tom „sojji“ na ypsilon, prosím… Takhle to nedává smysl! 😀

         
        • 747

          3 listopadu, 2011 at 14:55

          Opraveno, ale mně to dávalo smyl i tak. A včíl -oba tyto naše komentáře smáznu, jo?! 😀

           
          • Sendyman

            3 listopadu, 2011 at 16:12

            Jak chcete! 😀

             
            • 747

              3 listopadu, 2011 at 16:19

              Tak třeba ne-e…. se mi zrovna nechce… 😆

               
              • Sendyman

                3 listopadu, 2011 at 16:23

                No dobrá, jak chcete. Ale esli to nesmáznete hned teď, tak Vás mažu z mobilu!

                😀 😀 😀

                 
                • 747

                  3 listopadu, 2011 at 17:01

                  Jejda, tak snad nebudu riskovat a smáznu to fšecko! 😈 :mrgreen: 😉

                   
  4. oldwomen

    3 listopadu, 2011 at 12:48

    Ehm, při minulé návštěvě Prahy jsem měla cca hodinku a půl čas. Na trajdání kolem Anděla bylo zima, „shoping“ mě nebaví, halt mám bod G jinde…. jela jsem tedy rovnou na Hlavák, že kafe v tamní knihkupco-kafírně. Smolík. Tamní podavačky chodí spát se slepicemi, zavřeno. Tak jsem se courala óbrhalami a nechala se vést až na první perón a z něj do historické budovy. Brrrr. Ještě že byla tma. Mazala jsem pryč do červeného umakartu a chromu, než mi sletí kus fresky na hlavu.

     
    • Sendyman

      3 listopadu, 2011 at 14:00

      Ehm, co to je, totok? „Při minulé návštěvě Prahy“?
      Já měl za to, že při minulý návštěvě Prahy jsi dala přednost MHD přede mnou, a Ty jsi tam byla ještě potom? Já myslel, že až tudle sobotu! 🙄

      😀 😀 😀

       
      • oldwomen

        3 listopadu, 2011 at 14:48

        Cestou za tebou jsem si užila, vlastní roztržitostí a blbostí, půvabů a empatické pohostinnosti pražské podzemní MHD. A pak, jsem měla ještě něco málo času před odjezdem vlaku zase zpátky do Stepi, na Jamajku se mi nechtělo, co tam taky sama s výčepákem, žejo……
        A teď, pozítří, v sobotu, zase jedu, jen jsem se ještě nejukla v kolik tam a v kolik zpět. Teoreticky bych měla jet zpět zase v osm večer a deset minut k tomu, abych to stihla dojet zpět v jeden den, protože pak až půlnočák 😦 , musím být chvíli před druhou na Plzeňský a jsem tam zabukovaná do půl sedmý plus pár minut na pobalení šmodrchání.

         
        • Sendyman

          3 listopadu, 2011 at 16:21

          Jo tááák! To bylo cestou zpátky! 🙂
          Že´s to neřekla rovnou! No jo, ale já musel večír do práce, jinak bysem Ti ukázal, co je v Praze novýho!
          😀 😀 😀
          Já mít, prosím, volno. Celá sobota, jít až v neděli na noční.
          Takže, točte se, pardálové!

          😀 😀 😀

           
    • 747

      3 listopadu, 2011 at 14:54

      No a vo tom to je, že Praha jaksi taky neví kam s ní -s Epopejí a tak se může stát, že bude nakonec v ještě horších podmínkách, než dnes. V MK ty sály, kde je, celkem vyhovují. Šílený je jen to prostředí okolo a neutěšený stav zámku. A potom samozřejmě i to, že krom Epopeje tam k cestě žádný důvod nenajdete. 🙂

       
      • Sendyman

        3 listopadu, 2011 at 16:37

        No, je to vo tom, že nevím, v jakým stavu je třeba to Hlavní – Wilsonovo nádraží. Tam by se, podle mě, hodily docela dost, do těch původních prostor. Ale OW říká, že….
        Jinak, já mám k Muchovi docela odstup, ale za to Mucha nemůže, byl to velikánskej umělec. Ale někdy v 70. letech se stal modlou – Mucha do každý rodiny! Ty nádherný vobrázky se Sarah visely úplně všude, dokonce mám pocit, že do dneška visí aspoň jeden na schodišti. Čím víc primitiv, tím víc Muchy, tak to tenkrát chodilo. A bratřík toho byl zářnej příklad….
        Vzhledem k týhle kampani mám radši jeho akty – i když si myslím, že jako „akty“ nevznikaly, že to byly spíš anatomický studie k jeho obrázkům… 🙂

         
        • 747

          3 listopadu, 2011 at 17:05

          JJ, to mi taky vadilo a vadí, že z toho bylo tehdy skoro masový dekorování všude možně i nemožně. 😦
          Mně se třeba nejvíc líbí jeho známky. 😉

           
  5. annapos

    3 listopadu, 2011 at 19:28

    U vás mě nejvíce baví, že se bavíte, a představte si jaký jsem byla v mládí kulturní barbar, protože to bylo v módě, plakáty pana Muchy jsem nalepila na zdi svého domova, potom jsem se za to styděla. A protože to již není považováno za kýč, ale velké umění, asi to zase udělám, abych se za čas, a pokud budu na živu, mohla zase za něco stydět. Jo jo časy se mění a Praha je Praha.

     
    • 747

      3 listopadu, 2011 at 21:12

      Tak ono když se to nepřežene a třebas ten plakát ladí s prostředím, kde si jej vylepíte, tak proč ne? Navíc podle Vašich obrázků z Vašeho útulného domu, se zdá, že tam by obraz femme fatal rámované květinovými motivy, docela pěkně zapadl. 😀

       
      • annapos

        3 listopadu, 2011 at 23:27

        Sice nevím co a kde považujete za můj dům, já to nikde neříkám, alespoň si to myslím, kde všude píši o kde čem, ale myslila jsem tím ale úplně ale naprosto, něco jiného, škoda že jsme si neporozuměli, moc jsem se těšila jak se s vámi pohádám o Pragocentrismu.

         
        • 747

          3 listopadu, 2011 at 23:33

          😆 Se mnou se hádá kdekdo, a rád, ale zrovna o pragocentrismu to asi nepůjde. Ještě tak o Cajzlech a Moravácích… 😆
          Vaším domem myslím těch pár snímků, které jste měla u sebe a přímo zmínila, že jde o fotky z Vašeho domova. 😉

           
          • annapos

            4 listopadu, 2011 at 02:10

            No tak vidíte to je ta stařecká demence, člověk ani neví co kde plácá, sdělte babce prosím, co je to cajzl, je to krásné české slovo, chci o něm něco vědět a používat ho.

             
            • 747

              4 listopadu, 2011 at 12:42

              😆 Cajzl -neboli Čížek je moravský, či spíše brněnský výraz pro obyvatele pupku světa(jinak normální průmyslové periferie jednoho celkem pěkného středověkého hradu), a zejména pak takového jedince, který všechno ví, všechno zná, všude byl dvakrát a Morava je podle něj někde pod Karpatami… prostě takovéééééj pražskééééj Pepííííík 😆

               
              • annapos

                4 listopadu, 2011 at 19:59

                Děkuji, tak mám nový termín pro…….

                 
  6. PeVal

    3 listopadu, 2011 at 20:19

    Vy tady srovnáváte Prahu s M.K. po stránce „co vše je tam možné vidět“, ale je potřeba si uvědomit, jak velká je Praha a jak M.K. Ano, souhlasím, v M.K. chcíp pes, ale podle mne, když návštěvník pojede do M.K. na Muchu, tak vlastně pojede na Jižní Moravu. A zde je již toho k vidění více. Hned kousek od M.K. je památný Ivančický viadukt. Kousek dál v Dolních Kounicích zámek a klášter Rosa coeli. Teď nevím přesně v Bohunicích nebo Olbramovicích podzemní chodby v pískovci. Techničtí nadšenci si mohou udělat exkurzi do atomové elektrárny v Dukovanech a případně se projet parníkem po Dalešické přehradě. V Rajhradě známý Benediktínský klášter s památníkem a muzeem písemníctví na Moravě. Brno – hrad, kostely, muzea, divadla, veletrh, přehrada, … Jeskyně Moravského krasu. Slavkov u Brna – zámek, bitva tří císařů. Mikulov – zámek. Věstonice – muzeum, případně procházka po Pálavě. Lednice a Valtice se svým areálem. A abych nezapomněl exkurze do vinných sklepů. Trochu dál Znojmo – zámek, rotunda, bazilika, … Vranov a přehrada s hrady Bítov a Cornštejn. Víc na východ – Strážnice, Velehrad, Mokrá, … a zde slivovice. A další 😉

     
    • 747

      3 listopadu, 2011 at 21:04

      Áááá, pán je turistickej znalec, pán se vyzná! 😀 Díky za velmi dobré tipy, věřím, že spousta turistů to s něčím z těchto možností jistě zkombinovala. 🙂
      Nu, dnes už jsou stejně naše přání a představy k ničemu, páč Epopeju už definitivně (prej) odvážejí do Práglu. 😦

       
      • annapos

        4 listopadu, 2011 at 02:20

        Tak to jim tedy nedarujem( e), Prahu si nedáme raděj (i) ji zbouráme, a s Muchou to dopadne stejně, ještě párkrát ji srolují do ruličky a nezachrání ji ani ti Japonci, co nám ji chtěli za hubičku zrestaurovat, když jim ji na chvíli půjčíme.

         
    • samazakanalem

      4 listopadu, 2011 at 20:03

      Nj, u nas je toho hezkyho vic nez dost, ale neumime to halt prodat. Tedy priblizit svetu tak, aby dojel i dal nez do Prahy. Vim o cem mluvim protoze presne znam jak u nas funguje turisticka sfera. Vesmes rivalita a neprejicnost, pricemz to casto ma (i za statni penize) pod palcem nekdo, kdo si to hlida aby sam neprisel o ksefty ale druhym nepreje a nechape, ze cim vic lidi se z turistiky bude mit dobre tim lip. To by bylo na strasne dlouhou debatu. Muzu srovnavat, jak se to dela jinde ve svete a u nas je to proste bida. Nikdy by me nenapadlo, ze tolik let po plysaku budeme turisty spise ztracet nez ziskavat. Bohuzel, my se ve state hadame vseci se vsema a mezitim nam utikaji moznosti.

       
      • 747

        4 listopadu, 2011 at 22:10

        Přesně! Asi i A. Mucha by žasl, kam jeho milovaný národ dospěl a jak se lidi mezi sebou umí nenávidět.
        Koneckonců posuďte sami rozpor mezi tím, jak se o jeho dílo lidi hádají s jeho vlastními slovy:

          „Účelem mého díla nikdy nebylo bořit, ale vždy stavět, klást mosty, neboť nás všechny musí živit naděje, že celé lidstvo se sblíží, a to tím snáze, dobře-li se pozná navzájem.“
         
      • Sendyman

        5 listopadu, 2011 at 04:12

        Nj, já byl na jaře ´07 v Kroměříži – teda, jak Ty hezky po Moravsku říkáš v Kromclu. Nádherný město, docela jsme si ho prošli, protože jsme dělali panákovou rallye – panák a dost, zase do další hospy (a já vydržím docela dost! 😀 )… Fakt jsem čuměl, voči navrch hlavy. Po těch povodních nádherně zrestaurovaný, a ten klídek, prázdný ulice… A to je právě ten problém. Město nádherný, ale nikde žádnej Japonec, páč vo tom neví…
        Ale co mě teďka napadlo – město je sice nádherný, ale pokud si matně vzpomínám, „jenom“ samý baroko, v podstatě nic víc – a toho je Praha taky plná. Jestli voni by tam u vás neměli klást důraz na to, co my Cajzli nemáme, a to je vinařství a pálenice. Já byl v pravým sklípku jen jednou, kdysi, skoro před 30 lety. Ale byla to nádhera. Proč, sakra, tam nestojej fronty autobusů z celýho světa, jako v Praze na náplavce? A při tý příležitosti… Ostatně, my jsme z toho sklípku druhej den taky jeli na Bouzov. Kristepane, to je nádhernej hrad, asi hezčí a romantičtější než Kárlštejn, jen tu slavnou historii nemá, ale kdo ho v Japonsku zná? No, něco tomu tam u vás na tý Moravě chybí – je to takový… provinční… 😦
        Ale vono to bude tím, že ty svoje nejlepší a nejchytřejší lidi posíláte k nám, do Práglu, do Parlamentu a do vlády. Pak se nedivte, že u vás chcíp pes! 😀

         
        • Sendyman

          5 listopadu, 2011 at 04:21

          Hele, Éro, koukám, že máte furt letní čas! 😀
          Teda, já bysem to vážně zrušil – mně osobně to sice žádnej problém nikdy nedělalo (a kór teď ne, když chodím na denní i noční, to je nějaká hodina sem nebo tam pro srandu, když jste jeden den v práci 12 hodin ve dne, druhej den v noci…), ale je z toho akorát bordel…

           
          • 747

            5 listopadu, 2011 at 11:21

            NJ, vono samo. Ale na Váš podnět, kolego, se tím budu zabývat a Vaši interpelaci bezodkladně vyřeším… 😀

             
            • Sendyman

              5 listopadu, 2011 at 10:35

              Ješiš, nechte toho, eště toho trochu! Teďkonc jsem si šel do prádelny do sklepa pověsit vypraný košile a povotevřenejma dveřma jsem slyšel od matky Zaorálka z TV, vona na nic jinýho nekouká.
              Málem jsem poblil schody…

              😀 😀 😀

               
              • 747

                5 listopadu, 2011 at 12:43

                No, vystihl jste to přesně -byla to v podstatě „reakce“ na tohoto retardovaného pšoukala -slyšeli jsme ho totiž současně, i když každej jinde -Vy na schodech, já u stolu. 🙂

                 
  7. PeVal

    3 listopadu, 2011 at 20:21

    Jo a pokud se nepletu. Tak zámek nepatřil městu, ale nějakému úřadu v Praze a ten jej prodal Inchebě.

     
    • 747

      3 listopadu, 2011 at 21:05

      To je dost možné, ale neví někdo víc? Mě by hlavně zajímal důvod a pozadí toho „převodu“. 👿

       
      • samazakanalem

        4 listopadu, 2011 at 20:07

        Se divim, ze se ptate….co za tim tak asi muze byt? Nejaky kseft mezi hochy co spolu mluvi, jako vzdycky. Jak uz je u nas nechutnym zvykem.

        Malo platno, o tyhle pamatky se musi trosku starat i stat. To nelze nechat jen na soukromnicich. I kdyz na druhe strane jednotlivci zmuzou taky hodne. V nekterych statech to funguje tak, ze se mistni nadsenec nadchne tak, ze strhne i dalsi lidi, zalozi se nejaka obcanska spolecnost a uz to jede, tlaci se v prvni etape na mistniho poslance, v dalsi se jde dal. Jenze to se deje v demokraciich starych, zabehlych. U nas jaksi nebyl cas aby se to vice rozvinulo, kdyz uz se to konecne pred dvaceti lety zrodilo a bylo to povoleno. Jsou ostruvky, kde se lidi snazi vsemu navzdory neco kolem sebe delat, ale to, jak to dneska se svetem kolem nich vypada jim pochopitelne bere elan.

         
        • 747

          4 listopadu, 2011 at 22:05

          Nj, tuším, že ten kšeft smrdí tímhle, ale nevím nic konkrétního a to by někdo z MK mohl. Místní znají obvykle pozadí, o kterém se jinak jen šušká. 😉

          Jo, to je právě na Anglii a dalších zemích bez komunistické pauzy ve vývoji, skvělé, že tam člověk, kterej je ochotnej udělat něco navíc jen pro své okolí, svoje město nebo jen tak pro lidi, je divnej a elán mu berou na jedné straně lidi, co si myslí, že „co von z toho asi má“ nebo ho nakonec unaví, že dalším lidem je všechno fuk a pro cizí by bez finančního efektu nehli ani malíčkem. 😦

           

Napsat komentář